Op de helft al! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Carmen - WaarBenJij.nu Op de helft al! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Carmen - WaarBenJij.nu

Op de helft al!

Blijf op de hoogte en volg Carmen

11 Oktober 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Owjeeeee het is al veeeeeelste lang geleden dat ik iets heb geschreven. Mijn beste excuus: te druk met leuke dingen doen! En om eerlijk te zijn kan het ik niet eens allemaal meer in de juiste volgorde na vertellen.. Maar goed laten we bij het begin beginnen.

Zoals ik het vorigje verslag stond, hebben Kay en ik geprobeerd de halve marathon van Buenos Aires te lopen. Na weken lang ¨kei hard¨ trainen en wel degelijk er wat rekening mee te hebben gehouden was het begin september zo ver. Zondagochtend half acht verzamelden we ons samen met 18000 andere enthousiaste renners om aan de 21km te beginnen. En ja hoor, we hebben ´m allebei uitgelopen!!! Het was een mooie route langs alle hoogtepunten van de stad. Beide tevreden met onze prestatie hebben we het ´s avonds gevierd met eindelijk weer eens een glaasje wijn en een goede maal bij Las Cabras.

Het idee om naar de bioscoop te gaan, stond al langer gepland, maar werd nu eindelijk uitgevoerd. Joost had het geluk samen met twee vrouwen naar de kinderfilm Metegól te mogen. Ik vond het serieus een leuke film. En het deed ons goed dat we het merendeel van de film konden volgen!

Omdat er een expositie van een bekende Japanse kunstenaar werd tentoongesteld, bedachten Caro, Militca, Meredith en ik om er in het laatste weekend toch maar even heen te gaan. Serieus ik heb nog nooit zo lang de rij gestaan (ongeveer 2 uur) en nog nooit in zo´n lange rij (ongeveer 500m lang)! Ondanks dat ik helemaal bevroren was, vond ik de tentoonstelling mooi! Check, zullen we maar zeggen ;).

Inmiddels ook ein-de-lijk een milonga bezocht. Dit is een plaats waar mensen (beginners dan wel gevorderden) de tango dansen. Madeleine, Camillie, Kay en ik hebben onder het genot van wat picada´s en flesje wijn mooi toegekeken.

En toen.. Na een chaotische organisatie zijn uiteindelijk de Engelse Ed, Amerikaanse Leyla, Lieropse Kay, en ik in een gehuurde auto naar een estancia 120km buiten BA gevlucht. Om vervolgens daar heerlijk twee dagen bij te komen van alles. Zo gezegd, niet zo gedaan. Om te beginnen was het de eerste keer voor Ed dat hij aan de ¨goede¨kant van de weg reed. Vervolgens had niemand van ons het adres genoteerd dus dat konden we ook niet in de tomtom invoeren. Op goed geluk de snelweg vinden en op nog meer goed geluk er optijd weer afgaan. Niet gelukt dus. Maar dat maakte de hele road trip nog veel leuker!! De stemming zat er in, we waren heerlijk aan het mee bleren en Leyla´s chocotarta werd steeds verleidelijker. Eind goed al goed, 2 uur later dan gepland kwamen we uitgehongerd aan bij op de campo. Na een warm onthaal konden we meteen aanschuiven aan een heerlijke lunch in het zonnetje. Daarna werden de paarden door een gaucho voorgereden en mochten we in tweetallen (ja met volle buik) lekker knol hobbelen. Waauw wat gaaf en war heerlijk om tussen de koeien in de wei op een paard te galoperen! Het voelde even als thuis: niet nadenken over je eten, gewoon aanschuiven, niet opruimen en bijna alles werd voor je gedaan. ´s Avonds waren we lekker rondom het haardvuur gekropen met een goed glas fijn. De dag erop nog twee ontspannende buitenritten gemaakt en ´s avonds weer richting BA. De avond afgesloten met een cocktail bij Frank´s bar, maar daarna toch echt naar bed. Aangezien Ed de auto voor het hele weekend gehuurd had, moesten we er zondags ook gebruik van maken. Het gezelschap werd uitgebreid met Adel en samen zijn we naar San Isidro geweest. Daar hebben we als een degelijke familie rond gelopen door de wijken en een prima maal naar binnen gewerkt bij Kansas. De avond/het weekend afgesloten met Freddo´s ijs en nieuwe tv serie verslaving: Homeland. Was een top weekendje!!

Oja en toen het volgende weekend: weekend voor de tentames... Aiii. Maar goed. Vrijdagavond vonden Leyla, Kay en ik het eindelijk tijd voor een salsa les. De veelste soepele instructeurs leerden ons de basis pasjes, die we erna met andere (onhandige) danspartners mochten oefenen. De avond werd afgesloten bij Sheldon Pub met Sangriaaa! Jammie!
Zaterdags zaten Kay en ik serieus goed te leren totdat Kay om 17uur een onverwachts telefoontje van Joost en Mats kreeg. Hij had twee kaartjes over voor de rugby wedstrijd tussen Argentinie en Nieuw Zeeland. Kay kwam enthousiast naar boven gerend, vertelde mij het nieuws, en een half uur laten zaten we samen nog veel enthousiaster in de auto op naar La Plata. De auto rit was angstaanjagend! We zullen maar zeggen dat onze chauffeur zijn goede hand-oog coordinatie aan zijn polo carriere te danken heeft. Halleluja, hij heeft meer auto´s rechts in gehaald dan links en vluchtstroken zijn toch ook gewoon rijbanen?! De wedstrijd was erg leuk om een keer mee te maken! (zeker onder het genot van dat alcohol vrije biertje waar we pas achter kwamen nadat we het hadden gekocht..).
Zondagavond, bbq avond! Na de vrijkaarten waren Kay en ik de jongens een goed avondmaal verschuldigd. Hoe kan je ze blijer maken dan met een parrilla? Vlees, groente en brood gehaald en het Nederlandse feestje kon beginnen. Ja wederom leuk weekend!

Toen tentames... Vamos a ver..

Aangezien het polo seizoen dezelfde weeek van start is gegaan, moesten we natuurlijk wel een wedstrijd bijwonen. Dinsdagmiddag, na het eerste tentamen, decadent in de zon op de tribune plaatsgenomen om het agressieve polo spel te bewonderen. Wauw! Het is een vele leukere sport dan ik dacht! Cool hoor! Die paarden rennen zo hard terwijl de spelers proberen met een stick de super kleine bal in de goal te schieten. Knap hoor!

Na een paar mislukte pogingen was het er dan eindelijk toch van gekomen: sushi bij Nicky. Dit is een geheime bodega achter een normaal restaurant in een SUUPER gave jaren 20 setting. Alles was perfect, maar omdat het geheim was, mag ik er niet te veel over zeggen. Bijzijn = meemaken!

De lente is hier inmiddels ook begonnen. Al betekend dat niet dat we nu iedere dag kei mooi weer hebben. Gelukkig zit er wel een stijgende lijn in. Geduld is een zonnige zaak dus..

In het weekend stonden nog twee leuke dingen gepland: een suuuuuper lekkere en gezellig asado bij Ed en zijn vrienden thuis. En de superclasico tussen River Plate en Boca Juniors! waaaauw woooow gaaaf! De sfeer in ons vak was geweldig, te spanning om te snijden en het resultaat om te huilen (1-0 verloren in eigen huis van de rivaal). Het was het allemaal waard en waauw. Gewoon waauw!

´s Maandags was het zo ver. Ik weet niet waar ik meer zenuwachtig voor was: mijn tentamen of het feit dat mam en pap ´s avonds aan zouden komen. Oja dit was trouwens ook nog eens de dag dat Kay en ik alweer precies op de helft van ons avontuur zitten.
Over mijn tentamen wil ik niet al te veel woorden vies maken dus laat ik me maar focussen op het feit dat pap en mam hier zijn!

´s Avonds liefdevol herenigd op het vliegveld. Denk dat vele wel kunnen voorstellen hoe blij mam was! Heerlijk!! Nog uren lang bijgekletst, alle leuke kaartjes en cadeautjes uitgepakt (bedankt!!!) en erna op de bank ik slaap gevallen.

De dag erop rustig aan gedaan en vooral bijgekletst tijdens een wandeling door de wijk en een lunch bij het plein. Laat in de middag koffers weer gepakt en op naar Mendoza. Waar we nu nog steeds zijn trouwens. Mendoza is DE wijnstreek van de wereld op de grens met Chili en dus op het randje van het Andes gebergte.
Gister zijn we met de fiets van bodega naar bodega gefiets om olijfolies, chocolade, likeuren, jammen en vooral wijntjes te proeven in de wijngaarden. ´s Avonds pap en mam kennis laten maken met hun eerste Argentijnse biefstuk. En lekker dat zei die vonden!
Vandaag vroeg opgestaan voor een excursie in het Andes gebergte. Wat bleek, hetzelfde Nederlandse stelletje zat weer in de bus. Dus gezellig wat in het nederlands kunnen praten en flink wat reiservaringen uitegwewisseld. Het Andes gebergte is onvoorstelbaar mooi! De bergen zijn net een kleurenpallet. Het gebergte met de besneeuwde toppen kwam helemaal tot zijn recht tegen de staalblauwe hemel. Waaaaaaaauwie! Onbeschrijfbaar.Gedurende dag hebben we meerdere laguna´s gezien, verschillende rivieren overgestoken, in een skilift gezeten, een korte hike gedaan, en als klapper op de vuurpijl de tweede hoogste berg van de wereld gezien. Nogmaals wat een ontzettend mooi landschap. Als berg- en sneeuwliefhebber ben ik helemaal tot rust gekomen. De avond net heerlijk afgesloten met wederom een smakelijk dineetje en twee flessen wijn. Ja ja, living the good life! Ben benieuwd wat ons morgen te wachten staat!

Ik zal de foto´s snel uploaden want een foto zegt meer dan duizend woorden en dat is in dit geval zeker nodig!!

Chau Besos Buenos Noches! X

• 11 Oktober 2013 - 07:40

Kay:

I love it! beetje raar toch om dit nu alleen in ons appartementje te lezen hihi.. en we zijn pas op de helft meid, wat staat ons nog te wachten?!! :)

• 11 Oktober 2013 - 08:21

Sandra :

Super om je verhaal weer te lezen! Wat hebben jullie het daar fijn!
    Geniet er samen nog lekker van! En carmen heel veel plezier met jullie mam en pap daar! Hoe bijzonder is dat dat je ze alles kunt laten zien van jouw tijdelijke thuis

• 11 Oktober 2013 - 11:20

Kim:

Wat een leuk verhaal!

• 11 Oktober 2013 - 12:36

Anke:

Super leuk om te lezen! Je maakt me wat mee daar:D Veel plezier met papa en mama X

• 13 Oktober 2013 - 19:49

Maria:

Ha die Carmen
    Wat een verslag weer en de foto's zijn ook mooi maar denk volgende keer aan de klok .Want als je volgende keer weer om vijf uur s'morgens een berichtje stuurt weet ik niet of ik dan weer meteen terug reageer. Geniet nog een week met Mam en Pap en doe ze de groeten.

tot horen/ zien

• 16 Oktober 2013 - 04:54

Loes:

Hee meissie,
    Klinkt zo leuk en zo typisch Zuid-Amerikaans allemaall! en idd, wat gaat het snel, time fliesss. wist niet dat jouw papa en mama je ook kwamen opzoeken, superr fijn he, om ze alles te laten zien en samen een mooie tijd te beleven in 'jouw' land ;) Geniet er nog van, en dat geldt ook voor de rest van de tijd in BA. maar bekijk het positief, je bent op de helft dus dat betekent dat het glas pas half vol is en niet half leeg haha ;)
    Enjoyyyyy,
    Liefs vanuit Canada!

• 20 Oktober 2013 - 11:13

Annet En Familie:

ha carmen
    bedankt voor de kaart begrijp dat je een leuke tijd hebt met pap en mam,geniet er nog even van en doe ze de groetjes van ons. nogmaals bedankt voor het berichtje en de kaart gr. annet

• 02 November 2013 - 12:18

Mam En Pap:

Hoi Meis,

WAUW, wat hebben wij genoten.
    Dit was wel een heel bijzondere reis en wat nog mooier was om te zien hoe jij je daar zo goed kunt redden in die hele grote drukke stad, super knap !!!!
    We hebben samen veel gedaan en gezien, maar wij hadden ook een goede gids die goed spaans spreekt.
    Wij zijn hier nog aan het nagenieten en jij hebt daar nog heel veel voor de boeg om van te genieten,
    nu in Brazilie, en straks nog veel meer.
    We zijn trots op je !!!!!

Liefs Mam en Pap xxx