O Canada - Reisverslag uit Banff, Canada van Carmen - WaarBenJij.nu O Canada - Reisverslag uit Banff, Canada van Carmen - WaarBenJij.nu

O Canada

Blijf op de hoogte en volg Carmen

07 Juli 2016 | Canada, Banff

First of all, Na bijna twee maanden dag in dag uit Engels te praten, heb ik mezelf er op betrapt dat ik ook in het Engels denk en zelfs droom. Nooit gedacht dat die dag zou komen! Maar dit heeft ook invloed op mijn Nederlands. Dus bijdeze dek ik me nu alvast in voor eventuele rare zinnen en woorden.

Alweer twee weken geleden ben ik na een monster vlucht van 14 uur en een dinsdag van 43 uur aangekomen in het regenachtige Vancouver. Blijkbaar heb ik het niet zo getroffen met het weer bij aankomst. Anyways, het hostel opgezocht, mezelf opgefrist en hup de stad in. Het eerste wat me opviel en wat ook een geruststelling was, is dat men hier weer aan de goede kant van de weg rijdt! Eindelijk kan ik weer veilig kruispunten en vooral rotondes oversteken! ;)

Omdat Vancouver erg hoog in de ranglijst staat voor de meest leefbare steden van de wereld, had ik erg hoge verwachtingen. Maar deze heeft ze ook waar gemaakt! De wijk Gastown wordt gesierd door Engelse en stoere industriële details. In de wijk Granville is ‘echte’ industrie maar die is door de vele kunstenaars/hipsters op geleukt met o.a. graffiti en zodoende is dit ook een hele mooie wijk. De farmer market met vers fruit (bosbessen en aardbeien seizoen, jammie!!), verse pasta, olijven etc. was als een kers op de taart. Mijn goed gevulde boodschappentas naam bijna een hele plank in de gedeelde koelkast van het hostel in beslag, oepsie.. Na een goede nachtrust en gelukkig geen last van een jetlag ben ik naar de Capilano Suspension bridge gegaan. Volgens mij hangt deze brug 75 meter boven en rivier te wiebelen. Dat is natuurlijk peanuts aangezien ik een weekje eerder in een ravijn van twee keer zo hoog sprong! ;)

In mijn vorige blog heb ik het al een keertje aangehaald, maar backpacken gaat niet altijd van een leien dakje. Ik kreeg het aardig benauwd toen ik er achter kwam dat veel hostels vol zaten de komende weken. Na een hele ochtend in de Starbucks gezeten te hebben, had ik mijn plan en reserveringen zo goed als rond. Her en der nog wat gaatjes maar ik had er vertrouwen in dat die later wel opgevuld zouden worden. En dat is gelukkig ook gebeurd! Ik heb (nog) geen een nacht onder de brug hoeven te slapen;).

Dat allemaal geregeld te hebben, kon de trip naar de Rockies beginnen! Op naar ruige bergen, wilde dieren en prachtige natuur! Banff was mijn eerste stop. Hier heb ik veel gewandeld en twee bergen beklommen. De uitzichten zijn niet te beschrijven, zo mooi! Wat ik even vergeten was tijdens het mountainbiken, was dat ik niet in Nederland was en dat het dus echt MOUNTAINbiken was.. Verbrand en kapot stapte ik na drie uur van de fiets. Wel een voldaan gevoel en mezelf getrakteerd op en ijsje van blijkbaar werelds beste ijssalon The Cow.

Na Banff, was het aan Lake Louise om me te verbazen wat de natuur daar te bieden had. Het gelijknamige meer en de wandeling naar de twee theehuizen in de bergen was het waard. De meiden die deze theehuizen runnen, verblijven vijf dagen in de bergen, hebben geen stromend water noch elektriciteit. Ook moet er iedere dag één met een backpack zwaarder en groter dan de mijne naar beneden om het afval van de gasten te dumpen en verse producten mee naar boven te brengen. Ondanks deze handicap weten ze heerlijke koekjes, taarten en broodjes te serveren (en thee natuurlijk!). Het uitzicht op de smeltende gletsjer waarvan de brokstukken naar beneden donderen is een super! Het andere meer, Moraine Lake, is nog groener van kleur en de hike naar de top nog zwaarder. Eenmaal in de Valley of the 10 Peaks kon ik even bijkomen in de zon en genieten van de tien besneeuwde bergtoppen. Uiteraard nog even door geklommen (door de sneeuw) en de top bereikt, wauw! Jammer dat je altijd zo snel weer beneden bent.. Beneden stond wel een klein welkomscomité op me te wachten. De eekhoorntjes sprongen om me heen en vonden mijn cracker net zo lekker als ik zelf.

Voldaan ben ik doorgetrokken naar het noordelijke Jasper. De weg er naar toe was al spectaculair! De Icefields Parkway is een van de mooiste wegen van de wereld. Je ziet ongeveer twintig gletsjers, minstens net zoveel heldere blauwe of groenachtige meren, watervallen en natuurlijk een ruige rivier. Daar kwam nog bij dat we een zwarte beer spotten! Jeeeej mijn eerste beer! Gelukkig zat ik veilig in de bus want hij zat pal naast de weg de besjes uit de struiken te plukken. Het hostel in Jasper lag 4 km uit het centrum op een berg. Met een backpack en een rugzak is dat een klein logistiek probleempje.. Gelukkig rijden er taxi’s in Jasper ;). Mijn eerste volle dag hier was Canada Day. Je kan het vergelijken met koningsdag. Naast het pancake breakfast, de parade, de lekkere birthday cake voor Canada’s 149ste verjaardag en het vuurwerk was de speech van de burgemeester zeker net zo indrukwekkend. In het licht van het thema ‘Celebrate Diversity’, voelde ik me erg welkom tussen de locals. Leuke dag om mee te maken! De andere dagen heb ik de omgeving verkent, weer bergen beklommen, herten en herten met MEGA grote geweien (elk en caribou) en een beertje gespot. Dit alles met mijn ruige deluxe vier wieler, haha. In het begin was het een kleine teleurstelling dat ze met een Smart aan kwamen zetten, want eerlijk is eerlijk in een land waar alles groot en indrukwekkend is, wie rijdt er nou een Smart?! De teleurstelling was van korte duur, want het dakje kon open, de zon scheen en ik reed! Met een glimlach van oor tot oor heb ik genoten van onze 24 uur samen.

Inmiddels zit mijn tijd in de Rockies er op een zit ik in de trein terug naar Vancouver. Ondanks dat de stoelen erg comfortabel een ruim zijn, blijft het een ritje van 20 uur. Sommige mensen zitten er al een of twee dagen in.. Canada is grooooooooot!

Het alleen reizen gaat me goed af, al was het de eerste week ontzettend wennen. Ik NZ ben ik zeer verwend geweest met alle gekkigheid, gezelligheid en comfort van weinig te hoeven organiseren. Inmiddels heb ik mijn draai gevonden, doe ik overdag veel alleen (wat prima is) en ‘s avonds drink ik een biertje met mijn roomies. Nogmaals, het was even wennen, maar men reist in Canada rond met eigen reuze auto’s en reuze kampers en die heb ik niet.. Maar nogmaals ik vermaak me prima en geniet van alles! Al mis ik wel de wc van thuis.. Het water staat erg hoog hier in de wc’s en dat spettert nog al.. :p Het zit m in de kleine dingen, niet waar?! :p


  • 07 Juli 2016 - 08:05

    Sandra:

    Gaat om weer te lezen! Wat jij allemaal wel niet meemaakt!
    Geniet er nog even van want het is alweer aftellen....
    Hopelijk zien we je snel weer!
    Dikke kus van Rens, Dirk en mij

  • 07 Juli 2016 - 10:37

    Kim:

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en doet daar! Geniet er nog van! X

  • 07 Juli 2016 - 11:09

    Thea:

    Weer leuk om te lezen wat je allemaal hebt gezien en meegemaakt.
    Nog een hele fijne reis en geniet van alles.
    Groetjes, Toine en Thea

  • 07 Juli 2016 - 19:27

    Mam En Pap:

    Hoi Meis, wat fijn te lezen dat het je goed afgaat en dat je zoveel ziet en doet. Blijf genieten en opletten, het zijn geen knuffelberen daar in het mooie Canada. Tot gauw weer. Doei, dikke kus van ons.

  • 09 Juli 2016 - 21:17

    Marijke:

    Hoi Carmen,
    Wat mooi om te lezen wat je allemaal onderneemt zomaar in je uppie, heel stoer van je.
    Geniet er nog van!!
    Groetjes van Marco,Marijke , Claudia en Yuri.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Banff

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2016

De laatste etappe

20 Juli 2016

Alles is grooooooooot!

07 Juli 2016

O Canada

18 Juni 2016

Zuid Nieuw Zeeland

08 Juni 2016

Noord Nieuw Zeeland
Carmen

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 15878

Voorgaande reizen:

25 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: